Indsæt nogle credits, tryk på "spin"-knappen, og hvis hjulene lander rigtigt, kan der være nogle gevinster på vej til dig. Dette er en proces, som spilleautomat-spillere rundt om i verden kender alt for godt. Disse store gambling-enheder fylder meget af spilleområdet på de fleste casinoer og er blevet mere populære - også på online casinoer.
Men sådan har det ikke altid været. Bordspil og andre former for gambling underholdte engang de ivrige gamblere, indtil spilleautomaterne begyndte at vinde frem i slutningen af det 19. århundrede. Hvis man sammenligner med gamblingens historie, er den moderne spilleautomats historie relativt ung.
Her er en kort artikel om spilleautomater og et syn på, hvordan de kom til at dominere verden af casinospil.
Fordele ved spilleautomater
Når det kommer til spilleautomater, stiller mange spillere det samme sprhdmål spørgsmål: hvad gør disse simple spil med roterende hjul så populære blandt spillerne? Og hvad gør dem så populære blandt casino-lederne?
For spillerne tilbyder disse gambling-enheder en hurtig måde at satse på, uden at man i virkeligheden behøver meget viden om, hvordan man spiller. Andre spil som blackjack og craps kræver mere specifik indsigt samt mere interaktion med dealere og croupierer.
Spilleautomater gør det nemt at spille uden at bekymre sig om, hvordan man spiller. En spiller kan spinne hjulene, småsnakke med venner, bestille en cocktail og få en chance for at vinde, hvis spilleren har heldet med sig. Spilleautomater tilbyder generelt også et bredt udvalg af indsatser, hvilket betyder, at en spiller kan spille i lang tid med lavere indsatser (hvis vedkommende ikke spinner hjulene for hurtigt).
Mange af spillerne er også vilde med de temaer og den teknologi, der følger med moderne spil. Spændingen ved jackpots er bestemt et godt incitament. Mange drømmer om at ramme de massive progressive jackpots. Ligesom i et lotteri kan man på en spilleautomat i det mindste drømme om en betydelig økonomisk gevinst - og måske endda økonomisk uafhængighed.
For casinoer giver spilleautomater spillerne en mulighed for at satse, uden der skal være en dealer eller pit-bosser til stede. Spilleautomater tager ikke kaffepauser, har ikke pensionsordninger og kræver heller ikke meget overvågning.
Spilleautomater tager imod dine indsatser døgnet rundt, syv dage om ugen, 365 dage om året. Selvfølgelig er der nogle omkostninger forbundet med overvågning af spilleområdet og vedligeholdelse af maskinerne, men generelt er det minimalt sammenlignet med andre spil i et casino – og spilleautomaterne kommer også med en pæn husfordel.
Spilleautomater tilbage i tiden
Teknologien har ført til nogle store ændringer i spilleautomaternes industri gennem de seneste årtier. Men de højteknologiske maskiner, du måske spiller på i Las Vegas, Atlantic City eller på et online casino, er noget helt andet end de første maskiner. Disse populære automater har en lang historie bag sig med innovativ udvikling, men i deres spæde opstart var der tale om nogle meget primitive maskiner.
Efter at have immigreret fra Tyskland, opfandt Charles Fey den første spilleautomat – med navnet Liberty Bell til ære for sit nye land – i 1887. Hans første masseproducerede model havde tre vertikale hjul og kan virke ret kedelig sammenlignet med de dragende interaktive muligheder, der findes på markedet i dag.
Men disse tidlige spilleautomater bragte noget helt nyt til markedet. Ordet "spilleautomat" stammer faktisk fra disse tidlige maskiner. Når man spillede på en af Feys maskiner, indsatte man en femøre i en "slot" for at spinne hjulene.
Disse tidlige maskiner var dog ikke altid tiltænkt gambling og var oprindeligt mere nytænkning. Feys tre-hjuls maskiner havde symboler som frug, klokker og spillekort. Mange af de samme symboler kan stadig ses på moderne spilleautomater.
På Feys maskiner var Liberty Bell de bedste symboler, pg hvis de landede rigtigt, kunne de udløse mange femører som gevinst. Andre kombinationer kunne også kaste gratis cigarer eller drinks af sig – en slags forløber til dagens casino "comps."

Den 29-årige mekaniker byggede spilleautomaterne i sin maskinafdeling i San Francisco og placerede dem i saloons og spillehaller, mens han delte indtægterne med ejerne. I modsætning til dagens spilleautomater brugte disse tidlige maskiner mekaniske dele til at bestemme vindere. Når hjulene i Feys maskiner var igang med at spinne, var deres tilfældighed baseret på delene i maskinen.
"Han fik øjeblikkelig succes, og han kunne ikke producere nok af dem i sit lille værksted til at imødekomme efterspørgslen i og omkring San Francisco," bemærker Scarne’s Complete Guide to Gambling om Feys spillemaskiner. "Gamblingudstyrsproducenter opdagede hurtigt dette og forsøgte at købe fremstillings- og distributionsrettighederne, men Fey afviste alle tilbud."
Det kan have været en fejl. Pga. begrænset produktionskapacitet holdt Fey sin nye teknologi indenfor et begrænset område, og hans maskiner forblev hovedsageligt et Californisk fænomen. En konkurrent sprang hurtigt ind for at udfylde hullerne i markedet. I 1907 begyndte Chicagos Stephen Harper Mills at producere sine egne maskiner – og han forbedrede sine egne enheder og tilføjede frugtsymboler. De klassiske bar-ikoner, der stadig ses på mange spilleautomater i dag, blev også opfundet af Mills.
Forretningsmanden fandt på betegnelsen “Bell-Fruit-Gum machines” for sine enheder. For at undgå anti-gambling-love kunne hans slots også udbetale gevinster i form af tyggegummi. Hvorvidt en bar eller anden etablissement ønskede at udbetale vindere i kontanter "under bordet", var dig helt op til ledelsen.
Mange spilhistorikere mener, at "bar"-ikonet faktisk oprindeligt var et logo fra en tyggegummipakke fra Mills Novelty Company. Da kontanter blev dominerende i spillemaskinernes verden, blev tyggegummipakken transformeret til bar-ikonet, der stadig findes i dag. Generelt bidrog Bell-Fruit-Gum-spilleautomater til at gøre Mills’ virksomhed til en førende aktør i branchen.
“Mills Novelty Company, Incorporated of Chicago, var engang verdens førende producent af møntbetjente maskiner, herunder spilleautomater, salgsautomater og jukebokse i USA,” bemærker en hjemmeside dedikeret til virksomhedens historie.
Det tog ikke lang tid, før der var fundet et dedikeret publikum til spilleautomater. I 1910 havde enhederne nået meget af USA. Denne popularitet ville vokse i takt med, at teknologien åbnede for flere muligheder og funktioner, samt tiltagende gamblingrestriktioner i de kommende år.
Spilleautomaterne gør fremskridt
Når det kommer til gameplay, var der ikke meget variation i de tidlige maskiner. Det ændrede sig i de efterfølgende årtier, da flere producenter tilføjede deres egne twists til de klassiske maskiner.
De første multispil-udbetalinger dukkede op i 1950'erne. Det havde dog ikke den komplekse software, som vi kender i dag, til at muliggøre funktioner som denne. I stedet blev tre spilleautomater sat sammen og arbejdede i tandem. En spiller kunne vinde på hver maskine individuelt, men også hvis tre barer dukkede op på udbetalingslinjen på nogle af maskinerne – stadig et stort skridt fremad på det tidspunkt, der bidrog til at udvikle teknologien bag spilleautomaterne.
Disse multi-play-spil, ofte kaldet "monstre" eller "Frankensteins", blev ikke populære. Spillere måtte indsætte en mønt i alle tre maskiner for hvert spin, hvilket betød en del arbejde for den multi-bet funktion.
Og hvad sker der, når et spil ikke tiltrækker meget action og tager stor plads på casinoet? De forsvinder, og det var, hvad der skete med Frankensteins.
Samtidig bevægede spilleautomaterne sig væk fra de traditionelle tre hjul. Fire hjul blev en mulighed, og elektromekaniske hybrider begyndte at erstatte traditionelle mekaniske hjul. Den nye mulighed tilførte dynamik og mere spænding til spillerne. Slot-eksperter siger også, at dette gjorde det mindre sandsynligt for spillere at manipulere spillene og medførte mere tilfældige resultater.

Udbetalinger med tre linjer blev populære i 1960'erne, hvilket gav spillerne flere måder at vinde på og tilførte ekstra spænding til et spil. Funktionen "hold and draw" opstod også på dette tidspunkt, hvilket gav spilleautomater mulighed for at "låse" bestemte hjul. Spilleren kunne så indsætte en anden mønt for at spinne de resterende hjul, hvilket gav endnu en "chance" for at vinde en jackpot. Dette var en slags forløber for nutidens funktion, hvor visse symboler kan "fastlåses", mens andre hjul fortsætter med at spinne.
I 1960'erne og '70'erne udviklede teknologien bag spilleautomater og gameplaymuligheder sig yderligere.
Flere-mønt-spil blev populære, hvilket gav spillerne mulighed for at spille med forskellige indsatser – en funktion, der bestemt også kan ses i endnu større omfang pp nutidens maskiner.
Dette gav spillerne mulighed for at vinde flere penge afhængig af den indsats, der blev lagt på hvert spin. Progressive jackpots blev også en populær tilføjelse i denne periode, hvilket betød, at spillere for første gang kunne indløse en meget større gevinst, selvom disse var mindre end i dag på grund af begrænset teknologi og mindre områder med tilknyttede progressive maskiner.
Men dette spilleområde voksede bestemt og gennemgik nogle store ændringer, der tiltrak mange gamblere.
Video- og computerteknologi tilføjer markante forbedringer
Computerteknologi medførte nogle store ændringer i industrien. Udviklere begyndte at inkorporere mere kreativitet og endda nogle narrative temaer.
I 1963 så den første videospillemaskine lyset, da Automatic Blackjack debuterede i Nevada. Video blev også introduceret til spilleautomater på omtrent samme tid, men disse tidlige versioner fandt ikke rigtig resonans hos spillerne. Måske manglede disse spil den nødvendige teknologi og tilbød ikke nok til at tiltrække spillere, der var mere vant til de ægte roterende hjul. Dog blev brugen af video populær indenfor en bestemt version af spilleautomater.
Videopoker eksploderede i 1970'erne og '80'erne, da spillere kunne spille hænder via en videoskærm. Den interaktivitet, der var involveret i spillene, kunne have bidraget til dette. Spillere træffer deres egne valg i stedet for blot at se resultaterne af et spins resultater. Kyndige spillere, der anvendte en fornuftig strategi, kunne også reducere husets fordel yil nogle lavere procentsatser end dem, der blev set på traditionelle spilleautomater.
I 1986 præsenterede IGT den første progressive jackpot, der samlede spil på tværs af Nevada. Dette var et kæmpeboost til industrien, da spillere nu kunne se endnu større jackpotter end progressive spil op til det tidspunkt. Disse jackpotter kunne nå op i millioner, hvilket tiltrak overskrifter såvel som spillere, der drømte om kæmpe gevinster.
“IGT’s wide-area progressives kombinerede den øjeblikkelige tilfredsstillelse ved spilleautomater med de livsændrende jackpotter fra lotterier - en uimodståelig kombination, der var umulig at forestille sig, da de første spilleautomater blev skabt,” bemærker David Schwartz i "Roll the Bones: The History of Gambling."
I 1990'erne blev videoslots mere populære og begyndte at ses mere og mere på casinoerne. Det første multi-skærmspil, som nu er en fast del af moderne spilleautomater, blev præsenteret i 1996. Den voldsomme udvikling af teknologien bag spilleautomater fortsatte i de følgende år med endnu mere avancerede videoer, moderne lydsystemer, touch-skærme, kortlæsere til sporing af spillerpoint og mere.
Random number generator (RNG) blev også en central del af spilleautomaterne. Disse udnyttede algoritmer til at bestemme et mere tilfældigt spin end traditionelle mekaniske hjul. Hjulene på en spilleautomat repræsenterer nu blot det resultat, der bestemmes øjeblikkeligt af RNG.
I begyndelsen af 2000'erne blev mønt-betjente maskiner gradvist udfaset. I stedet indløste spillere sedler og casinovouchers i hver maskine. I 2010'erne kunne spillerne finde komplette multimedieoplevelser, når de satte sig ved et af deres yndlingsspil. Færdighedsbaserede spil blev også introduceret, efter generationer af spillere var blevet vant til traditionelle video- og mobilspil.
Online gaming blev også populært i 2000'erne, og mange lande legaliserede denne praksis. Spillere kunne spinne hjulene på deres yndlingsspil direkte på deres computere eller mobiltelefoner. Gratis gaming-platforme blev også populære og er det stadig i dag. Udviklere af spilleautomater begyndte at dække over tre spilmiljøer med nogle af de samme spil: live casino, online gaming og sociale/gratis gaming-platforme.
Det er nu mere end et århundrede siden, Charles Fey debuterede med sin første spilleautomat. Han havde sandsynligvis ingen anelse om, hvor populære disse automater ville blive, eller hvor mange milliarder dollars de ville generere i omsætning for casinoer over hele verden hvert år. Spilleautomater er nu den mest populære form for gambling i verden, og der ser ikke ud til at være nogen ende på dette lige foreløbig.