ROULETTE STRATEGIER
(Eunice: Jeg kan godt lide at spille. Det er nok for mig. Bare at spille. Jeg spreder mine indsatser ud over hele bordet, både på tal og egenskaber. Jeg satser forskellige beløb afhængigt af hvad mine indre fornemmelser fortæller mig. Jeg har ikke nogen egentlig plan. Jeg følger bare med strømmen. Det er min strategi. Sådan spiller jeg altså roulette, hvis det ikke gør noget.)
MARTINGALE SYSTEMET
Den mest populære roulette-strategi som Eunice fremstiller ovenfor, er den strategi der ofte kaldes for YANS eller You-Are-Nuts-Systemet. Det er karakteriseret ved at man kaster sine hårdt optjente sparepenge ud over hele bordet, og satser på alle mulige og umulige væddemål helt uden at tænke på, hvor hårdt husets fordel æder af ens pengebeholdning.
De spillere der spiller efter YANS systemet kaldes også for Yans. De er ikke altid de skarpeste knive i skuffen og det kan derfor være en god ide at holde lidt afstand til dem ved roulettebordet.
Hver eneste indsats du gør, er et separat væddemål med huset. Hvis du spiller på 12, og spilleren ved siden af dig spiller på 13, så er det to helt individuelle væddemål mod huset. Hvis du spiller på både 12 og 13, så er det stadigvæk to separate væddemål overfor huset.
Dem der spiller med YANS-systemet har sikkert ringe eller slet ingen forståelse for oddsene i spillet. De er heller ikke interesserede i at lære sådanne ting ”hvis det ikke gør noget.”
Jeg skal blot tørt konstatere at et stort antal roulettespillere benytter sig af denne metode eller en variation af systemet. Udfaldet er let forudsigeligt. De får så mange smæk med mindre de er heldige at ramme ind i en stime af held og sådan noget er yderst sjældent.
Måske er disse spillere fjerne slægtninge til de aristokrater der spillede og spillede for længe siden, lige indtil de blev bønder...
Der er ikke meget man kan stille op med sådanne spillere andet end at fortælle dem, at det er vanvittigt at spille på den måde.
HVAD ER MARTINGALE SYSTEMET?
Dette er en af de mest berømte strategier i verden og det var mig der opfandt det! Ja, egentligt opfandt jeg det sammen med tusindvis af andre spillere igennem tidernes løb. Det virker som om det er en del af det menneskelige instinkt at begynde at skabe systemer når de spiller. Det sker ofte, at de udtænker hvad de tror er nye systemer, som egentligt har været kendt længe og som allerede har et navn.
Før jeg forklarer dette fantastiske system jeg har opfundet, så lad mig først lige fortælle lidt om forhistorien.
MARTINGALESYSTEMETS OPRINDELSE
Jeg skal med det samme indrømme, at der er en del uenighed om hvor navnet Martingale kommer fra. Der er nogle spille-eksperter der mener at navnet stammer fra Henry Martindale (bemærk d’et), der var en casinoejer i London i 1700-tallet. Navnet skulle sidenhen være degenereret til Martingale, fordi nogen nedskrev det forkert.
Den stakkel er nok sidenhen blevet fyret og sendt tilbage for at gøde jorden på landet, ”en skæbne værre end døden” ifølge Blackadder. Der er andre der påstår at historien går endnu længere tilbage og har noget at gøre med en hest. Det ved de fleste croupierer meget mere om.
Der er også en lille gruppe af forskere der hævder at navnet stammer fra en lille, tåget ø, hvor de lokale hed enten Martin eller Gale. De er nu alle uddøde efter at have spillet sig fattige i muslingeskaller og farvede strandsten ved hjælp af Martingale systemet. Det endte altså med at slå dem ihjel.
Faktum er, at der ikke rigtigt er nogen der ved hvordan dette system fik sit navn. Der er heller ingen der rigtigt ved hvor eller hvornår strategien blev anvendt for første gang. Alle dem der har prøvet systemet har dog haft den samme erfaring og det var ikke nogen god erfaring. Det var værre end en skæbne værre end døden.
Nu tror jeg, jeg har holdt jer hen længe nok, så her får du hele Martingalesystemet.
HVORDAN VIRKER MARTINGALE SYSTEMET?
Det er ganske simpelt kære venner: Hver gang du taber en omgang, fordobler du din indsats.
Jeg er sikker på, at der er mange af jer læsere, der allerede har opfundet en eller anden udgave af Martingale-systemet. Højst sandsynligt da I var unge og endnu ikke kendte så meget til spillet. I blev sikkert ved indtil den skæbnesvangre dag hvor det gik galt og I tabte alt. Velkommen i klubben, det er mig der er formanden.
Lad os tage en indsats på 10 enheder som eksempel. Den maksimalt tilladte indsats er på 100 enheder, 200 enheder eller 400, enheder. I dette eksempel satser du kun på de væddemål der giver pengene lige tilbage. Hvis du taber den første omgang med en indsats på 10 enheder, så skal du altså satse 20 i næste omgang. Vinder du denne omgang, så er du altså 10 enheder foran. Hvis du taber denne indsats, så skal du hæve til 40 enheder. Hver gang du vinder, kommer du 10 enheder foran og begynder forfra.
Nogle gange satser man tusindvis af kroner, bare for at komme 10 enheder foran.
DE GODE OG DE DÅRLIGE NYHEDER OM MARTINGALE STRATEGIEN
Der er gode nyheder. Du kommer til at vinde langt de fleste af dine spilleseancer, mere end 80-90 procent i de fleste tilfælde (afhængigt af casinoets tilladte maksimale indsats). Hurraaaaa! Her får du så lige råt for usødet sandheden om, hvad der sker når det ikke lige går som du gerne ville have.
Her er de indsatser du skal gøre ved 100, 200 og 400 enheder:
Som du nok kan se, så er selv moderate stimer af tab på 4, 5 og 6 omgange nok til at få kål på Martingale-spilleren. Selv på de casinoer hvor du kan blive hængende 7, 8 eller 9 omgange kommer der et eller andet tidspunkt, hvor Martingale fejler.
VIGTIGE POINTER
- YANS er de spillere, der bare smider tilfældigt omkring sig med deres indsatser og satser på hvad som helst.
- Martingale er et indsatssystem hvor du fordobler din indsats efter et tab.
- Med Martingalesystemet vinder man i et overvældende antal af tilfældene, men på et eller andet tidspunkt kommer man ind i en dårlig stime og så taber man alt, hvad man hidtil har vundet og lidt mere til.
ODDSENE FOR MARTINGALE STRATEGIEN
Las os engang prøve at se lidt på sandsynlighederne for at ryge ind i en stime af tab. Her bruger vi igen de væddemål der giver pengene lige igen. Husk på, at vi kalder det lige penge fordi de giver det samme i udbetaling som du satsede. Alligevel vinder du 18 gange og taber 20 på det amerikanske hjul og vinder 18 og taber 19 på det europæiske hjul. Så det er altså ikke en indikation af at det er et retfærdigt væddemål.
Hvis casinoet ikke havde en maksimal indsats og du havde alle penge i verden, så kunne du sikkert bruge Martingale hele livet og vinde. Der er vel en eller anden der bare ville blive ved og ved, til hans deodorant holdt op med at virke og svedlugten ville blive uudholdelig. Jeg går alligevel ud fra, at det ikke bliver dig.
DET ALTØDELÆGGENDE TAB
I virkelighedens verden så går det lidt anderledes. Her kan det godt være at man vinder med Martingale-system lidt af tiden, men på et eller andet tidspunkt før eller siden, så kommer man ud for det altødelæggende tab. Selv om det måske først sker engang ude i fremtiden, så garanterer jeg dig, at du på et eller andet tidspunkt taber og mister alt hvad du har optjent ved alle dine tidligere gevinster.
Engang spillede jeg med Martingale-systemet en hel weekend på det ny lukkede Sands Casino i Atlantic City. Jeg vandt og vandt og vandt. Jeg var kongen af casino! Den sidste dag kørte jeg så Martingale systemet hele vejen til enden, helt ud til casinoets maksimale indsatgrænse og det blev min ruin. Jeg satsede bare 5 $ på mit første væddemål, så lige meget hvor mange gange jeg havde doblet min indsats, havde jeg stadig kun vundet 5 $.
Jeg gik fallit og mistede det hele. Det var et altødelæggende nederlag, men det lærte mig noget vigtigt: Det er sjovere at skrive om Martingalesystemet end det er at spille det.
Det er simpelthen en strategi, der ikke er værd at spille efter. Familierne Martin og Gale uddøde af en grund. Jeg plejer at sige, at vi skal tage ved lære af disse simple mennesker.
Husets fordel forbliver den samme, lige meget om du anvender Martingale-systemet eller ej. Den er stadig 2,70 % på det europæiske hjul og 5,26 % på det amerikanske.
MARTINGALE - LIGE UD AF POSEN
Jeg er tøvende ved at skulle foreslå et spillesystem, men jeg går ud fra at du er et voksent menneske og kan håndtere galskaben. Hvis du er et af de yngre mennesker, har du så ikke nogen lektier du skulle lave i stedet for?
De indre væddemål er mere komplicerede, men du ender under alle omstændigheder det samme sted som dem der satsede på lige penge. Husets fordel fanger dig til sidst.
LÆS OG FORSTÅ
1. Gevinst for et vindende væddemål er 35 til 1.
2. Du satser nu 10 enheder (eller lad os sige 100 kr.) på et enkelt tal.
3. Du taber og satser igen 10 enheder (du må satse på hvilket som helst tal).
4. Du taber og satser igen 10 enheder på et enkelt tal.
VI SPOLER HURTIGT FREMAD:
1. Du bliver ved med at spille på et tal indtil du vinder 35 til 1.
2. Hvis du rammer rigtigt i første omgang, så har du 350 enheder. Du bliver ved med at satse 10 enheder per omgang. (Det er lige meget hvilket tal du satser på, du bliver ved med at satse 10 enheder per tal.)
3. Hvis du vinder den 35. omgang så står du lige, for du har satset 35 gange (350 enheder), men tabt 350 enheder. Du bliver ved med at satse 10 enheder indtil...
”OH SKRÆK OG RÆDSEL!”
1. Du taber 35 gange i træk (det sker). Du har således ikke vundet 350 enheder. Du har tabt 350 enheder.
2. Du kan ikke komme tilbage med mindre du satser 20 enheder for det er den 36. omgang.
3. Nu satser du 20 enheder per omgang.
4. Du kan bare ikke satse med 20 enheder35 gange i træk, for du skal indhente tabet af 350 enheder plus alle de gange du taber de 20 enheder derefter.
5. Hvis du taber 18 omgange mere, så er du altså 710 enheder bagud.
NÅR MAN SLÅR HOVEDET MOD MATEMATIKKENS HÅRDE MUR
Du ved godt hvor vi er på vej hen ikke sandt? Med den øgede indsats du nødvendigvis må satse for at vinde i hver omgang, så falder antallet af mulige omgange. Beløbene stiger og ligeså gør risikoen. Du kan komme helt derud, hvor man kun er nogle få omgange fra at gå fallit eller ramme casinoets øverste indsatsgrænse.
Hvis du på et givent tidspunkt er foran, så kan du selvfølgelig bare forlade spillet. Det gør langt de fleste gamblere bare ikke. De bliver hængende indtil de er færdige, hvad så end det betyder. En tidlig gevinst er nok ikke tilstrækkeligt for de fleste spillere.
Sådan bør man bare ikke spille. Ligesom alle former for Martingale-systemer, så er øksen dødbringende når den endeligt falder. Det er svært at forestille sig, at husets fordel er på hele 5,26 % på hjulet med to nuller og 2,70 % på hjulet med et enkelt nul. Du kan aldrig undslippe husets fordel eller mine påmindelser om det.
GRAND MARTINGALE SYSTEMET
Martingalesystemet er et farligt indsatssystem. For at reparere det er der nogen smarte spillere der har fundet på Grand Martingale.
Grand Martingale får næsten Martingale-systemet til at se godt ud. Hvorfor? Fordi du med Grand Martingale taber dine penge hurtigere end du gør med det almindelige Martingale-system. Du skal nemlig ikke længere bare fordoble dine indsatser, du skal endnu højere op. Hvis du satser 10 enheder og taber, så skal du måske op i 30 enheder, taber du det, så skal du op i 80 enheder, så 200 enheder, så 600 enheder og til sidst må du sælge dine børn til medicinske forsøg.
Du får kortere perioder med vindende omgange, for du når hurtigere frem til den maksimale indsats. De spillere der bruger Grand Martingale tror, at når de fordobler deres forrige indsats plus lidt mere, så vinder de mere. Det kan godt være det virker på kort sigt, men på langt sigt er man meget tættere på ruinen end mange spillere regner med. Den ånder dem faktisk koldt ned ad nakken fra begyndelsen af.
Lad være med at anvende denne strategi med mindre du gerne vil af med alle dine penge. Husets fordel er ved denne type af spil stadig oppe på 5,26 % på hjulet med to nuller og 2,70 % på hjulet med et enkelt nul. Forstår du nu hvad historien med husets fordel er? Livet er fuld af den slags irriterende opdagelser, ikke sandt?
VIGTIGE POINTER
- Det er uundgåeligt, at jo længere du spiller ifølge Martingale-systemet, jo større er risikoen for at du ramler ind i en lang stime af tab.
- Selv om du kun spiller på et enkelt tal, så stiger dine indsatser så hurtigt, at du snart vil gå fallit. Lige så snart indsatsen løber løbsk, så går det galt.
- Med Grand Martingale lægger man penge til den forøgede indsats. I stedet for at hæve indsatserne fra 10 $ til 20 $ til 40 $, så hæver spillere der bruger Grand Martingale fra 10 $ til 30 $ til 80 $. Dermed når man casinoets maksimale indsatsniveau meget hurtigere.
LABOUCHERE SYSTEMET
(Philippa: Jeg spillede det system jeg havde købt af en eller anden, der skal forblive navnløs. Han havde alligevel opgivet mig et falsk navn og var væk da jeg ville have pengene tilbage. Det var fint indtil jeg blev smadret. Du skal være meget forsigtig med hvor mange penge du spiller for, for tro mig, det kan let gå galt. Det gjorde det for mig. Jeg skred i svinget.)
Dette er det mest solgte roulette-system over de sidste 100 år. Der er garanteret gevinst! Det er i hvert fald hvad sælgerne påstår, når de forsøger at sælge systemet til roulettespillere der leder efter en vindende strategi.
Så køber de stakkels spillere godtroende systemet, taber med systemet, forbander sælgeren og går hvileløst rundt på casinoet, mens de klager over deres stigende tab. Det er trist. Men det sker hele tiden.
DER ER ET ELLER ANDET MED HENRY...
Selve strategien blev opfundet af Henry Labouchere, en notorisk (og nogle siger ludfattig) spiller, der rejste verden rundt på jagt efter hurtige penge. Han døde i 1912, det samme år som Titanic sank med masser af spillere, der benyttede sig af Laboucheres system. Man kan derfor ind i mellem godt få lyst til at ændre systemets navn til ”Isbjerget.”
Det Labouchere egentlig fandt og tog til sig (og opkaldte efter sig selv af ren beskedenhed), var et matematisk system oprindeligt udviklet af den franske matematikker Marquis de Condorcet. Han levede i det 18. århundrede og var kendt som en dygtig fægter. Havde Marquis de Condorcet levet 200 år senere, er jeg sikker på at han havde stukket en kårde i den gode Labouchere.
TANKER OM ANNULLERING
Labouchere er et såkaldt ”cancellation system” (annulleringssystem) og det er sjovt at spille, så længe man holder hovedet koldt. Giver det dig en fordel? Nej. Ændrer det på husets fordel? Nej.
Hvad pokker går det hele så ud på? Det giver spilleren en systematisk måde at spillepå, i modsætning til de Yans der bare smider deres indsatser ud over det hele.
Der findes utallige variationer af systemet. Nogle af dem kræver mange penge, andre er mere beskedne. Herunder ser du det mest anvendte:
Man tager en talrække, Jeg bruger her 1, 2, 3, 4, 5.
Hvert tal udgør en indsatsenhed. Du bestemmer hvor meget enden udgør. Ved den første indsats lægger man det første tal (1) sammen med det sidste tal (5) og får (6). Hver gang du taber, sætter du totalen af din sidste indsats ind i talrækken så du nu har rækken 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Hvis du vinder det næste væddemål (1+6) og får 70 enheder, så er du altså 10 enheder foran. Du trækker nu 1 og 6 fra. Hvis du i stedet taber væddemålet, så sætter du 7 i enden af talrækken og prøver igen.
Hver gang du vinder, så annullerer du det første og det sidste tal i rækken og får derfor 2, 3, 4, 5. Hvis du vinder igen er det 3 og 4. Hvis du taber, så bliver sekvensen 3, 4 og 5. Hvis du nu vinder denne indsats 3 + 5, så skal din næste indsats være 4. Vinder du også det, så burde du allerede være i stand til at købe hele casinoet, eller i hvert fald kunne betale for frokost.
Hvis du kan strege alle tallene ud, så har du vundet den sekvens. Som du nok kan se, så kan et tidligt tab gøre lige så stor skade som Martingale systemet. Du vil nok hellere holde dig til at satse lavt, så du kan være med i spillet længere og undgå stimer af tab.
ØKONOMIEN BAG LABOUCHERE
Man kan anskue hele systemet fra en økonomisk synsvinkel. I stedet for at bruge tallene, så bruger vi en indsats på 10 enheder. Se hvordan tabene hober sig op, som du stiger op ad Labouchere-stigen:
Sekvens: 10, 10, 10, 10, 10
1. Indsats: 20 enheder
Tab: 10, 10, 10, 10, 20
2. Indsats: 30 enheder
Tab: 10, 10, 10, 10, 10, 20, 30
3. Indsats: 40 enheder
Tab: 10, 10, 10, 10, 10, 20, 30, 40
4. Indsats: 50 enheder
Tab: 10, 10, 10, 10, 10, 20, 30, 40, 50
5. Indsats: 60 enheder
Tab: 10, 10, 10, 10, 10, 20, 30, 40, 50, 60
6. Indsats: Det mest irriterende af dine børn...
Med fem tabte omgange i træk skal du nu satse 70 enheder (10 enheder + 60 enheder = 70 enheder). Chancen for at tabe fem omgange i træk er på 40,82 til 1 på et hul med to nuller og 35,65 til 1 på et roulettehjul med et nul. Det er ikke voldsomt gode odds og jeg er ret sikker på, at mange roulettespillere har oplevet at tabe mere end fem omgange i træk.
TIL VEJS ENDE
Hvis du har lyst til at tage Labouchere-sekvensen så langt ud som muligt (altså til casinoets maksimale indsats), så skal du være sikker på at have nok penge til at satse stort.
På et eller andet tidspunkt kan du ikke vinde mere, for du vil simpelthen have tabt hele din pengebeholdning eller du er nået til den maksimale indsats og kan ikke satse mere.
Mange af de spillere der benytter sig af Labouchere beslutter sig i forvejen for hvor meget de vil spille for. Så sætter de systemet op på en sådan måde, at de vinder lige det beløb - hvis alt går som det skal. Hvis man vil vinde 10 enheder, så kan man følge sekvensen 12322, der i sidste ende giver 10 enheder.
Det er et sjovt system at spille, men der er ingen garanteret gevinst. Hvor meget kommer man til at tabe?
På et amerikansk roulettehjul kommer man til at tabe 5,26 procent af alle de penge man satser. På et europæisk roulettehjul kommer man til at tabe 2,70 procent af alle penge satset. Du kan simpelthen ikke slippe væk fra husets fordel.
VIGTIGE POINTER
- Labouchere indsatssystemet er et såkaldt annullerings-system (cancellation system).
- Du har en talrække (sekvens) og satser summen af det første og det sidste tal i sekvensen. Hvis du taber, lægger du et tal til i slutningen af rækken. Hvis du vinder satser du det samme som i forrige omgang.
- Ligesom med Martingale systemet, så fører en række af tab dig hurtigt mod casinoets maksimale indsats.
D’ALEMBERT SYSTEMET
Den fremragende franske matematikker Jean Le Rondd’Alembert lavede godt og grundigt rod i den. Han troede på noget man kunne kalde for ”ligevægtsteorien.” Inden for spilleverdenen kaldes denne teori også for “The Gambler’sFallacy” eller “Det-var-en-rigtigt-dum-ide.”
Lad os slå plat og krone. Du har altså en kroneside og en plat-side med 50% chance for at en af dem lander opad. Den teoretiske chance for at mønten lander på siden er mikroskopisk, så lad bare være med at foreslå det.
Hvis man flipper mønten nok gange, så vil man i teorien få 50 % plat og 50% krone. Det er i hvert fald hvad sandsynlighedsregningen siger. Desværre er det et at have ret i teorien. Noget ganske andet er det at have ret på spillebordene.
ER DET IKKE RIGTIGT?
Lad os nu antage at vi spiller på plat eller krone. Hvis man oplever en lang række af enten plat eller krone, så burde man kunne antage at den anden snart vil komme til fadet for statistisk set skulle det jo gerne blive 50/50. Er det ikke rigtigt?
Efter 100 gange plat og krone er resultatet blevet 60 plat og 40 krone - det er altså et forhold 60/40. Det betyder at plat nu burde komme ud sjældnere så krone kan komme til fadet og vi kan nå til en ligevægt på 50/50. Er det ikke rigtigt?
Når alt kommer til alt, så er 60 gange plat jo det samme som 60 % og det burde statistisk set kun være 50%. Krone slæber sig kun ind med 40 %. Derfor bør den da komme ud oftere, så den når op på 50 %. Er det ikke rigtigt?
Spillerens svar, det ukorrekte svar vel at mærke, er at der er en større chance for at krone kommer ud i fremtiden, så sats på det. Vent lige et sekund, jeg troede det var forkert?
BEKLAGER MEN DIN IDE ER FORKERT
Det er forkert, helt forkert. Alle de gange der står rigtigt ovenfor, er det forkert. Her forklarer jeg hvorfor:
Lad os sige at plat er en enhed og krone er en enhed. Så går vi hele vejen til enden. Hvis vi laver en million forsøg med en mønt, så vil forholdet mellem de to være 50,5 procent plat og 49,5 procent krone. Wow! De er ved at indhente hinanden. Der er nu mindre end 1 procents forskel mellem de to. Til at begynde med var det 20 procents forskel.
BÅDE JA OG NEJ
Når man ser udelukkende på procenterne, så har de indhentet hinanden, men når man ser på de absolutte tal, så er mønten landet 505.000 gange på plat og 495.000 på krone. Det vil altså sige at der er en forskel på 10.000 enheder mellem de to!
Det ville da så være meget bedre, hvis man satsede på plat hele vejen, også selv om procenterne nærmer sig hinanden. I løbet af den næste million omgange kan det være at plat kommer foran eller at krone indhenter yderligere. Chancen for at det sker er som du nok kan gætte 50/50.
Hvis du har lyst til at begå denne fejl i et tilfældighedsspil som roulette, så skal du være velkommen. Så længe du ikke begynder at sætte mere over styr (a al Martingale), så gør du ikke større skade på dine penge, end alle andre der spiller over for en fordel til huset på henholdsvis 5,26 % og 2,70 %. Men hvis du begynder at hæve dine indsatser som man gør det Martingale-systemet, så er du på gyngende grund.
Så Jean Le Rondd’Alembert lavede altså en fejl i sit liv. Han var ikke perfekt. Jeg lavede også engang en fejl, men den blev jeg skilt fra...
VIGTIGE POINTER
- D’Alembert-systemet er også kendt under navnet ”Gambler’sFallacy”. Der er en overtro blandt spillere, at hvis et tal kommer ud mere end sandsynligheden foreskriver, så vil de andre tal begynde at optræde oftere for at skabe ligevægt.
- Spillerne satser derefter på de tal, der ikke har optrådt længe i den tro, at de nu vil komme ud oftere fremover.
FIBONACCI SYSTEMET
Fibonacci strategien er baseret på et elegant matematisk bevis, der først blev postuleret af en italiensk matematiker ved navn Fibonacci. Hans bog Liber Abaci var den første i den vestlige verden, der gennemgik beviset.
Gode gamle ”Fib” var faktisk bare ikke den første til at beskrive denne matematiske teori. Den var tidligere blevet beskrevet i ældre indisk matematik og poesi. (Hvem er det der siger at man ikke kan blande videnskab og litteratur?)
SEKVENSEN SYNES UNIVERSEL
Faktisk kan man finde Fibonaccis talsekvens overalt i naturen, i musik, i poetiske strukturer, i blomster, i træer og i lidt for mange drinks. Så valgte spillerne at adoptere systemet og bruge det til at spille med.
Her er den så:
1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144… (og den bliver ved med at løbe derudaf hvis du giver slip på den!)
I dag bruger mange spillere disse tal til at strukturere deres indsatser med. Tænk på hver enkelt tal som værende indikativ for hvor mange enheder man skal satse. Hvis du normalt satser med 10 enheder, så går sekvensen sådan her: 10 enheder, 10 enheder, 20 enheder, 30 enheder, 50 enheder, 80 enheder, 130 enheder, 210 enheder, 340 enheder, 550 enheder, 890 enheder 1440 enheder.
STORE INDSATSER ER UUNDGÅELIGE
Hvis du kommer hele vejen ud i enden af Fibonacci-sekvensen, så ender du med nogle forfærdeligt store beløb på bordet.
Hvis du vinder dit første væddemål (10 enheder), så bliver du ved med at satse det samme beløb, indtil du taber. Når man taber, så gør man endnu en indsats på 10 enheder ifølge sekvensen. Hvis man også taber denne indsats, så er den tredje indsats på 20 enheder.
Hvis du vinder undervejs, så går du to tal tilbage i sekvensen. Vinder du for eksempel 130 enheder, så går du ned til 50 enheder.
I modsætning til Martingale systemet, så giver Fibonacci strategien dig ingen gevinster undervejs. Den kan reducere dine tab og hjælpe dig med at blive hængende i spillet, hvis du rammer en stime af gevinster.
FIBONACCI ER LET AT FORSTÅ OG ANVENDE
Det er ikke svært at forstå Fibonacci-systemet. Hvis du bare kan vinde det første væddemål, så kan du snart købe dig en båd.
Okay, vil du vide hvad husets fordel er på? Nej? Er du sikker?
Hvis du spiller på et casino hvor de tillader overgivelse (surrender) eller ”En Prison” på væddemål til lige penge, så har du i det mindste en bedre chance for at holde fast på dine penge.
Hvem har egentligt lyst til at vide hvor meget casinoet tjener?
VIGTIGE POINTER
- Fibonacci-systemet er baseret på denne talfrekvens: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144… (og den bliver ved med at løbe derudaf hvis du giver slip på den!)
- Hvert tal er summen af de to foregående tal. Således er 5 en sammenlægning af tallet 2 og 3.
PAROLI SYSTEMET
GIV MIG NU NOGET POSITIVT
[Jackie: Lad være med at fortælle mig, hvad jeg skal gøre når jeg taber. Det ved jeg ganske udmærket. Jeg går hjem og surmuler. Fortæl mig i stedet hvordan jeg tjener flere penge, når jeg vinder. Det er det jeg vil vide, hvordan jeg får det meste ud af når jeg vinder!]
Som du måske har lagt mærke til, så er de fleste af strategierne vi har set på indtil nu fokuseret på hvordan man arbejder med tab. De er alle baserede på nogenlunde de samme ideer, nemlig at vinde et lille beløb ved at øge indsatsen. Derved skulle man kunne indhente sine tab og dermed forblive i spillet.
De kaldes ofte for negative systemer, fordi de forholder sig til en negativ situation. De forsøger ikke på at maksimere gevinsterne, de prøver på at minimere tabene. Et positivt system gør lige nøjagtigt det modsatte. Her forsøger spilleren at øge sine gevinster, når han befinder sig i en stime af gevinster.
PAROLI INDSATS STRATEGI
(Kaptajnen: Der er ingen gældende betingelser i et tilfældigt spil. Det der skete forude, påvirker på ingen måde hvad der sker i fremtiden. Du er ikke inde i en stime at gevinster, du oplever det bare som en stime. Måske fortsætter det, måske ikke.)
Den mest berømte positive indsatsstrategi hedder Paroli og er opkaldt efter en eller anden italiener eller et italiensk kortspil. Faktisk er der ikke nogen, der ved noget om hvor navnet egentligt kommer fra. Det kunne faktisk være taget fra det lokale pizzeria. Folk bruger systemet lige meget om de ved hvor det kommer fra eller ej.
PARLEY VOUS?
Der er dem, der kalder systemer for ”Parley” for ikke at give hr. Paroli eller det lokale pizzeria for megen kredit for opfindelsen af systemet. Det kan være, at du har spillet en eller anden udgave af systemet førhen og nu sidder med en a-ha-oplevelse.
I den mest enkle udgave fordobler man sin indsats tre gange som man vinder 10 enheder, 20 enheder, 40 enheder. Hvis du har vundet tre gange i træk, så kommer du op på 70 enheder. Herefter går du tilbage til 10 enheder. Indsatserne går 1, 2, 4 og så går man tilbage til 1.
Her kan du se hvad chancerne er for at få succes med Paroli-systemet på de væddemål, der giver lige penge.
EN LILLE PAROLI ELLER EN STOR FED PAROLI
Du kan nok se hvor let det er at lege med Paroli-systemet. De forsigtige spillere bryder sig normalt ikke om ideen, med at smide gevinsten lige lukt tilbage på bordet og beholder derfor den ene halvdel af gevinsten.
Man kan lave en todelt Paroli, en tredelt Paroli, en ”whem-var-Paroli?” Paroli.
De spillere der er ude efter mere action (casinoet elsker disse spillere) ville måske vælge at lave en firdelt elle en femdelt Paroli. Dermed kvalificerer de sig også til Yans-klubben.
GAMBLEREN
I filmen ”The Gambler” fra 2014 spiller Mark Wahlberg en Paroli-spiller der hele tiden fordobler sin indsats når han vinder. Selvfølgelig taber han derfor det hele til sidst, lige meget hvornår det end er. Han er den Paroli-gale gambler.
Husets fordel forbliver den samme lige meget hvordan du spiller, så behøver jeg virkeligt at sige det igen? Der er 2,70 % på hjulet med et enkelt nul og der er 5,26 % på hjulet med to nuller.
JEG GENTAGER: Hvis du spiller på et casino hvor de tillader overgivelse (surrender) eller ”En Prison” på væddemål til lige penge, så har du i det mindste en bedre chance for at holde fast på dine penge når kuglen lander på 0 eller 00.
VILDE PAROLI SYSTEMER
Alle og enhver kan udtænke en ny udgave af Paroli-systemet. I stedet for at øge indsatsen efter en gevinst, kan man vælge at sprede sig på to ydre væddemål.
Hvis man for eksempel vinder på ”sort,” så kan man vælge at lægge gevinsten på ”lige.” Hvis man vinder på begge, så kan man vælge at lægge gevinsten på ”Høj.” Hvis man taber et væddemål, så går man bare tilbage og begynder forfra med det tredelte Paroli system igen.
VIGTIGE POINTER
- Paroli-systemet er også kendt under navnet ”Parley.”
- Du tager dine gevinster og lægger det hele eller en del af dem til dit næste væddemål.
- Systemet er designet til at udnytte en stime af gevinster.
QUIZ
1. Forklar det grundlæggende Martingale system.
2. Hvad er problemet med det grundlæggende Martingale-system?
3. Hvad sker der med Martingalesystemet når man spiller på de indre væddemål?
4. Hvad er Grand Martingale?
5. Hvad er YANS?
6. Hvad er Labouchere-systemet?
7. Hvad er Fibonacci-systemet?
8. Hvad er Paroli-systemet?
9. Hvad er Gambler'sFallacy?
10. Hvad forsøger et negativt indsatssystem at gøre?
SVAR
1. Det grundlæggende Martingalesystem går ud på at fordoble indsatsen efter en tabt omgang. Hvis du taber 10, så satser du 20 i den næste omgang. Hvis du taber 20, så satser du 40 og så fremdeles.
2. Det største problem med Martingale er at du på et eller andet tidspunkt ramler ind i casinoets indsatsloft og taber en masse penge. At satse store beløb for at vinde den første lille indsats tilbage, er yderst risikabelt.
3. Når man anvender Martingale på de indre væddemål, så stiger summerne hurtigt, fordi man satser på færre og færre spin. Ligesom med det almindelige Martingale system når man hurtigt til indsatsloftet.
4. Grand Martingale systemet er Martingale på steroider. I stedet for bare at fordoble indsatsen efter en tabt omgang, lægger man ekstra penge oven i indsatsen. Sekvensen kunne således være 10 enheder, 30 enheder, 80 enheder og så videre. Dermed når man loftet meget hurtigere end med det almindelige Martingale-system.
5. YANS er en forkortelse for ”You-Are-Nuts-systemet” hvor spilleren bare smider sine indsatser tilfældigt hen over filten, helt uden mål og med. Når man spiller på denne måde, så medfører det ofte store tab på grund af dårlig disciplin og begrænset styr på pengene. Så lad være med at spille som en YANS.
6. Du tager en talsekvens hvor hvert tal er 1, 2, 3, 4, 5 er et antal indsatsenheder. Ved den første indsats lægger man det første tal (1) sammen med det sidste tal (5) og får (6). Hver gang du taber, sætter du totalen af din sidste indsats ind i talrækken så du nu har rækken 1, 2, 3, 4, 5, 6. Hvis du vinder det næste væddemål (1+6) og får 70 enheder, så er du altså 10 enheder foran. Du trækker nu 1 og 6 fra. Hvis du i stedet taber væddemålet, så sætter du 7 i enden af talrækken og prøver igen. Hvis du kan strege alle tallene ud, så har du vundet den sekvens.
7. I Fibonacci-systemer bruger man den følgende sekvens til at ansætte indsatsniveauet: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 (etc.). Hvis du normalt satser med 10 enheder, så går sekvensen sådan her: 10 enheder, 10 enheder, 20 enheder, 30 enheder, 50 enheder, 80 enheder, 130 enheder, 210 enheder, 340 enheder, 550 enheder, 890 enheder 1440 enheder og så videre.
8. Paroli-systemet fokuserer på når man vinder. Normalt øger man sin indsats tre gange efter den første gevinst med sekvensen 10 enheder (gevinst), øg til 20 enheder (gevinst) og øg til 40 enheder. Spilleren bruger altså sine gevinster på den næste omgang. Man kan selv variere systemet som man har lyst til. Dette system kaldes også for ”Parley.”
9. Gambler’sFallacy er et andet navn for d’Alembert systemet. Det er baseret på troen at universet udjævner alle uligheder. Hvis der er 50/50 chance for udfaldet når man slår plat og krone og den ene af de to kommer foran, så må den anden nødvendigvis snart komme ud oftere.
10. Et negativt indsatssystem forsøger at sikre en gevinst efter mange tab, ved at satse mere og mere. Det kan ende i den rene katastrofe, når man rammer ind i casinoets indsatsloft. (Eller når spilleren taber alle sine penge).