De 13 vigtigste spillemaskine-fif, du skal kende

For alle dem der er en del af både online- og live casinoer, er det yderst velkendt, at folk generelt elsker at spille spillemaskiner, eller slots, som det hedder på engelsk.
I nogle lande USA inklusiv er spillemaskiner det allermest spillede på kasinoerne. I resten af landende er populariteten stigende og truer nu de mere traditionelle spil.


Det fører naturligvis til et større spørgsmål: ”Hvordan vinder man på spillemaskiner?” Og med det spørgsmål presser et andet og tredje sig også på: ”Findes der måder eller systemer, der kan slå spillemaskiner?” Og ”hvordan har andre haft heldet med sig mod maskinerne?”.


Oddsene på en spillemaskine er uforanderlige. Der er intet lovligt du kan gøre, der vil ændre på dette, selvom diverse svindlere har forsøgt og lykkedes med dette – lige indtil de bliver pågrebet, arresteret og bragt i fængsel.


Men der findes visse tilgange, som helt sikkert vil hjælpe dig til at få det maksimale ud af dit spil.


Lad os kigge lidt på fif til hvad du helt sikkert skal gøre og helt sikkert ikke skal gøre, når du går i gang med spillemaskinerne. Her kan du få tips til, hvordan du kan spille maskinerne, hvordan systemerne virker bedst og hvilke faldgruber du skal undgå.

SPILLEMASKINE-FIF: Det skal du gøre

FIF 1: JO HØJERE PÅLYDENDE VÆRDI FOR SPILLEMASKINEN JO HØJERE ER TILBAGEBETALINGS-PROCENTEN


Dette var sandt, dengang hvor spillene var 3 hjul der drejede, og det er stadig sandt i dag, hvor langt de fleste spil er videomaskiner:
Dollar-spillemaskiner giver en højere tilbagebetalings-procent end quarter-spillemaskiner, som så igen betaler mere tilbage end en nickel-spillemaskine.
Dermed ikke sagt at alle bare skal give sig i kast med de dyreste maskiner.
For der er jo andre faktorer i spil end blot tilbagebetalingsprocenterne. Herunder er blandt andet underholdningsværdien vigtig, og det betyder noget, hvad du som spiller egentlig vil have ud af dit spil.
Selv hvis man kigger på det i dollars og cent(1/100 dollar) betyder højere værdi og tilbagebetaling også større indskud og risiko. Hvis du spiller 3$ på en 3 dollar maskine, der har en tilbagebetalinsprocent på 95, vil du gennemsnitligt tabe flere penge, end hvis du spiller 40 cent på en 40-linie 1-cent spillemaskine med en tilbagebetalingsprocent på 86.

FIF 2: HVIS DU SPILLER PÅ PROGRESSIVE SPILLEMASKINER, SÅ SØRG FOR AT SPILLE NOK TIL AT VÆRE BERETTIGET TIL AT FÅ JACKPOT


På progressive spillemaskiner går en procentdel af hvert spin eller indskud til en eller flere jackpots.
Spillemaskiner med 3 hjul  har normalt en enkelt progressivjackpot ovenpå den største gevinst, og du skal spille for maximum-indsatsen for at være i stand til at udløse den.
Så hvis du kun spiller for eksempelvis halvdelen af det maksimale indskud, kan du ikke udløse jackpotten. I stedet vinder man typisk et lavere beløb, der dog stadig er højt, hvis man skulle ramme jackpot-kombinationen uden et maksimalt indskud. 
På videospillemaskiner er progressive jackpots normalt differentieret. Der kan typisk være fra 2 til 12progressive niveauer.
Typisk er der 4 forskellige niveauer der hedder, mini, minor, major og grand ellerbronze, sølv, guld og platin eller noget lignende.
På nogle videospillemaskiner har alle spillere adgang til jackpots uafhængigt af, hvor meget man spiller for. På andre skal man lave et separat bet for at kunne udløse jackpotten. 
Jackpots er selvfølgelig den helt store mulighed på progressive spillemaskiner uanset om det er video eller mere traditionelt format. Udover de store jackpots betaler disse spil typisk mindre end andre maskiner.
Så hvis du gerne vil spille progressive maskiner, så sørg for at bet det nødvendige for at være i stand til at udløse jackpotten. Hvis du ikke vil betale det, det koster, så kan det bedre betale sig at spille et andet spil.

FIF 3: VÆLG SPIL DER PASSER TIL DINE MÅLSÆTNINGER OG DIN PERSONLIGHED

Er du på udkig efter spil, der kan give dig mulighed for den store jackpot-gevinst, spil der kan give dig masser af underholdning med mange små gevinster eller noget midt i mellem?
Det kan være svært at se nøjagtig forskel på hvilke spillemaskiner der er hvad, da spiludviklerne eksperimenterer med formaterne. Dog er der visse generelle retningslinjer.
Spillemaskiner med tre hjul har mere fokus på deres store jackpots, men har til gengæld også en lavere frekvens for, hvor ofte du rammer, så du vil naturligt tabe en smule mere undervejs. Så de giver dig altså den bedste chance for at vinde stort, men de giver dig også en større risiko for at tabe hurtigt.
På videospillemaskiner med ‘pick’em’ rører man skærmen for at samle bonusserne op. Disse kan være markeret som gaveæsker, tallerkener, aliens eller hvilket ikon spillet nu måtte bruge.
Videospillemaskiner med ’pick’em’-bonusser har typisk en relativt høj frekvens i forhold til at ramme, hvor du så vinder mange små præmier. Til gengæld er chancen for at ramme en kæmpe jackpot-gevinst mindre.
Videospillemaskiner der giver spins som deres primære bonus falder lidt mid i mellem i forhold til store jackpots fra de trehjulede spillemaskiner og ’pick’em’-bonusser både hvad angår volatilitet og chancen for at vinde stort.
Når du bruger spins, skal du ikke bruge penge på anden måde, og du kan vinde helt op til den største jackpot. Men det er også en risiko, at du ikke vinder noget overhovedet.
Risikoen for ikke at få noget ud af bonussen afbalancerer så at sige muligheden for at ramme den store gevinst, som du jo ikke ellers ser i eksempelvis ‘pick’em’-bonusser.

Her er det op til dig at beslutte, hvor du ser den største værdi – er det i jackpot-chancen, er det i ’pick’em’-bonusser, hvor du selv skal markere og være aktiv, eller er det med spins, hvor du enten kan ende som den store vinder eller uden at have fået noget andet end underholdning for dine spins.

FIF 4: SPIL ALTID INDENFOR DIT BUDGET OG VÆR KLAR TIL AT GØRE DIN INDSATS MINDRE ELLER STOPPE, HVIS DU RAMMER DIN GRÆNSE

De fleste gange du spiller på spillemaskiner, vil du tabe penge, og det er der intet du kan gøre for at ændre. Men nogen gange vil du vinde, og du vil vinde stort. Husk at nyd de gode stunder, når de er der.
Men du må aldrig spille for flere end du har råd til at tabe. Og vær sikker på at du spiller på maskiner, der matcher dit budget.
En tommelfingerregel er, at dit spillebudget bør dække 250 indsatser. Så har du 90 procent chance for at kunne spille i 3 timer træk.
Nedenfor har vi overskueliggjort, hvordan anbefalede budgetter ser ud i forhold til at kunne spille 3 timer i træk med 90 procents sandsynlighed:

39 linier, 1 cent-maskine, enmont pr, Spillet linje


Hvis du går ind i et rigtigt kasino eller logger på et online casino med$200, har du ikke råd til at spille på dollar-maskiner. Hvis du beslutter dig for at prøve dem alligevel og så taber $100 relativt hurtigt, skal du være klar til at forlade stedet, eller være klar på at spille penny-maskiner i stedet for resten af dine penge. spillemaskiner giver ikke spilleren mulighed for at lave flere indsatser i kombination med hinanden, som man for eksempel ser det i roulette, eller at udnytte skiftende odds, som man også har set i blackjack. Men det har ikke afholdt spillemaskine-spillere fra i generationer at forsøge sig med masser af spilsystemer.
På spillemaskiner er oddsene altid de samme og altid uforanderlige – på hvert spin. De mest kreative spil-systemer kan sagtens være sjove at prøve. Men de kan altså ikke gøre dig til en konstant vinder.

FIF 5: START SMÅT FOR AT VINDE STORT ELLER SPIL MASKINEN VARM TIL DEN STORE GEVINST

Spillere der gør dette, formoder at gevinsterne ikke kommer som det første. De starter med små indsatser og arbejder sig op, og håber så på at time de store indsatser med de store gevinster.
Det er rent faktisk lige så sandsynligt at vinde tidligt som sent i en spille-session. Så hvis du starter småt vil du misse nogle gevinster i starten. Tilbagebetalingsprocenten vil altså være den samme, uanset om du har samme indsats på hvert spin eller ej.
Chuck Flick er enspillemaskine-spiller, som testede mange forskellige systemer og spillede maskinerne varme i helt fastlagte mønstre. På 5 forsøg tabte han 4 af sine sessions og vandt en enkelt – et helt normalt udfald uanset om du starter med at spille småt eller ej.

FIF 6: SPIL MASKINER, SOM STÅR FOR ENDEN AF RÆKKERNE

Teorien er at spillemaskinerne der står for enden af rækken af spillemaskiner er synlie for forbipasserende, og kasinoerne vil gerne have deres øvrige gæster til at se, at man kan vinde på spillemaskinerne.
Dette har meget mindre at sige i dag med stregkode-scannede billetter og udbetalinger i modsætning til mønter, der risler ud af maskinen. De åbenlyse tegn på gevinster er altså ikke helt de samme i dag som dengang.
I moderne kasinoer vil den samme type spil på en række altså typisk have den samme tilbagebetalingsprocent.

FIF 7: LED EFTER MASKINER DER GIVER STORE GEVINSTER

Nogle spillere kan godt lide at spille på maskiner, der har givet store udbetalinger, da de tror på, at maskinerne er ’varme’. Andre spillere undgår disse maskiner, da de omvendt tror på, at maskinerne må være ved at blive ’kolde’.
Og det modsatte kan også være tilfældet. Nogle spillere tror på at ‘kolde’ maskiner ikke er noget værd, mens andre tror, at de er ved at blive ‘varme’.
I virkeligheden er alle tabs- eller gevinst-rækker blot blip på en skærm og maskinen vil have en helt normal tilbagebetalingsprocent over hundredtusindvis af gennemspilninger. Maskiner er nemlig aldrig ved at blive hverken kolde eller varme, og hvad der er sket i forhold til udbetalinger inden for det sidste stykke tid, giver intet ordentligt vurderingsgrundlag for, hvad der fremadrettet vil ske, når du spiller.

FIF 8: LED EFTER LIGE-VED-OG-NÆSTEN-SITUATIONERNE

Når man leder efter lige-ved-og-næsten-situationerne, kigger man efter spillemaskiner, hvor jackpot-symbolerne er på skærmen, men lige akkurat ikke giver den rigtige vinderkombination.
Hvis du rent mentalt er det rigtige sted, kan det at scoute efter de rigtige maskiner give et ekstra lag af spænding, når du skal udvælge dig et spil, selvom lige-ved-og-næsten-situationerne ikke rigtig er en indikation for, hvad der kommer til at ske. For det har ingen indflydelse på, hvad der sker fremadrettet.
Sådan er det med systemspil på spillemaskiner. Det kan give et ekstra pift til dit spil, men det kan ikke ændre din indtjening eller føre dig til en maskine, der konsekvent giver overskud.

SPILLEMASKINE-FIF: DET SKAL DU IKKE GØRE

Overalt hvor der er mange penge, der skifter hænder, vil der være folk, der er villige til at bryde loven for at slå spillet.
Spillemaskiner på fysiske fysiske kasinoer, hvor snydere kan arbejde på selve maskinerne, har vist sig at være mere sårbare end spillemaskiner i online-kasinoer.
Lovgivningen i forhold til licenserede kasinoer er særdeles streng, når det kommer til at snyde med spillemaskiner. Det er naturligvis strafbart og kan føre til alvorlige fængselsstraffe. Men det har ikke forhindret folk i at prøve, og herunder vil vi gennemgå et par af fiduserne.

FIF 9: MØNT MED SNOR

Da alle spillemaskiner var tre-hjulede mønt-maskiner, havde snyderne en fidus, hvor de bandt en snor rundt om en mønt.
De puttede mønten i maskinen og fik dermed maskinen til at give dem kredit til at spille for så at trække i snoren, så mønten kom ud igen.
En kvinde i Nevada blev snuppet i at bruge en mønt og et farvestrålende stykke garn, som man kunne se fra lang afstand. Andre har været meget mindre åbenlyse, men dem som bliver fanget, bliver selvfølgelig retsforfulgt.
Udviklerne har designet mere sikre mønt-spillemaskiner, så denne form for snyd i dag er umulig. I dag accepterer de fleste spillemaskiner kun sedler eller billetter.

FIF 10: FALSKE MØNTER

Falske mønter var et stort problem for kasinoer, da spillemaskinerne var designet til mønter. Nogle af mønterne var blot afrundede metalstykker uden design. Andre var mere detaljerede, og falskmøntere fra det østlige USA lavede mønter, der lignede de rigtige særdeles godt.
Så længe at omkostningerne til produktion og metal var langt mindre en værdien a fen rigtig mønt, var der et incitament for snydere.
Software der kunne genkende mønter blev dog udviklet og gjort mere sofistikeret med tiden for at komme problemet til livs.

FIF 11: MAGNETISKKRAFT

Nogle spillemaskiner fra 60’erne og 70’erne var sårbare overfor normale magneter.
Snydere ville bruge magneter til at få hjulene til at spinne videre i stedet for at få stoppe. Snyderne ville så fjerne magneten og få hjulene til at stoppe, præcis når hjulene stod rigtigt og gave gevinst.
Mere sofistikerede redskaber blev brugt i 80’erne. Her var det populære valg en metalstang, der var bøjet i den ene ende med en tråd i den anden ende.
Tråden blev ført ind i mønt-indgangen for at ramme en metalkontakt og så blev metalstangen også ført ned i mønt-indgangen. Denne kombination udløste et kredsløb, der gjorde at mønterne væltede ud af maskinen.
Man blev derfor nødt til at beskytte maskinerne endnu bedre mod magneter for at gøre det umuligt at skabe den slags kredsløb.

FIF 12: ET INDSIDER JOB

Denne fidus blev lavet på de såkaldte “Big Bertha”-maskiner i 90’erne. Disse maskiner er større og bredere end andre maskiner.
Et helt hold af mennesker blev arresteret i Nevada, hvor de stod tæt rundt om en Big Bertha-maskine. Fronten på maskinen var åbnet, og en kvinde var kravlet ind i maskinen, som næsten var blevet lukket igen. Herfra kunne hun manipulere maskinen.
Folkene omkring maskinen blokeret for udsynet bevidst,og alt så helt normalt ud for tilfældige forbipasserende, men sikkerhedsfolkene var opmærksomme nok til at opdage snyderiet.

FIF 13: SNYD MED CHIP

En softwareingeniør fra Nevada Gaming Commission programmerede chips, der fungerede helt normalt i spillemaskinerne, undtagen for dem der vidste bedre, som så kunne udnytte maskinen ved hjælp af en snydekode.
Når snyderne brugte et specifikt antal mønter i en specifik rækkefølge, ville spillemaskinen udbetale gratis penge.
Ingeniøren blev selvfølgelig arresteret.

I næsten 25 år har John Grochowski været en af de mest flittige spilleskribenter i USA. Han rangerer som nummer ni på GamblingSites.com over de 11 bedste gambling-eksperter og hans bog Video Poker Answer Book, er den ottendende mest solgte bog om spil nogensinde.