Spilleautomater er designet til at give tilfældige resultater eller i det mindste resultater, som er så tilfældige, som et menneske nu engang kan programmere dem til at blive. Spilleautomater er også programmeret med specificerede tilbagebetalingsprocenter for at give huset en fordel. Spillere har sommetider svært ved at forene disse to udsagn. Hvordan kan en spilleautomat være tilfældig, hvis den har en programmeret tilbagebetalingsprocent?

Andre spørgsmål dukker op efterfølgende. Forudsætter en programmeret tilbagebetalingsprocent ikke, at spilleautomater burde have kolde perioder (ingen gevinster bliver udbetalt) for at kompensere for varme periode eller store jackpots? Hvordan kan spilleautomater ellers ramme deres programmerede procent?

Og hvad med bonusrunder? Kan de virkelig være tilfældige, hvis de skal være en del af den programmeret tilbagebetaling? Skal dine resultater ikke være forudbestemt, så de kan blive inkluderet i beregningen af tilbagebetalingsprocenten?

Det korte svar er, at spilleautomater både kan være tilfældige og have en programmeret tilbagebetalingsprocent, så behøves der ikke være noget at indhente efter store udbetalinger af gevinster på spilleautomater, så de kan nå deres ønsket procent på lang sigt. Varierende og tilfældige bonusresultater kan også være en del af de beregninger, uden at der er behov for at spænde ben for tilfældighed.

Lad os tage disse emner en ad gangen.

Spilleautomater er både tilfældige og har en programmeret tilbagebetalingsprocent

Resultatet for hver spin, på en spilleautomats hjul, er tilfældigt, men over hundrede af tusinder eller millioner af spil, vil føre oddset på spilleautomaten hen imod en forventet tilbagebetalingsprocent.

I den henseende, er spilleautomater næsten ens med alle andre casinospil. Alle giver huset en fordel ved at betale mindre end de sande odds på vindende insatser.

Craps er tilfældigt, idet et hvilken som helst tal, baseret på to terninger, kan forekomme, når man kaster dem. Det har dog den tilsvarende programmeret tilbagebetalingsprocent, som er til husets fordel. Roulette er tilfældigt, idet hvert tal kan dukke op på hvert spin, men langsigtede resultater vil også føre til forventet tilbagebetalingsprocent.

Lad os foretage en one-roll-indsats på 12 i craps. Der er 36 mulige kombinationer af to seks-sidede terninger, men kun en side af de to terninger giver i alt 12 – 6’ere på begge terninger.

For hver 36. kast, vil shootere ramme to 12’ere i snit, hvilket giver et sandt odds på 35.00. Hvis du satser på 12 og vinder, får du udbetalt et odds på 30.00.

Hvis du satser $1 pr. kast, risikerer du $36 i gennemsnit på 36 kast. På det ene vinderkast, vil du få lov til at beholde din indsats på $1 og få $30 i gevinst. Det vil efterlade dig med i alt $31 af dine originale $36, og huset vil have en fortjeneste på $5.

Den $5 fortjeneste eller 13,89 procent af dine indsatser, repræsenterer husets fordel. Du kan vende det om, træk 13,89 fra 100 og få en tilbagebetalingsprocent på 86,11 procent.

Det er den samme tilbagebetalingsprocent du får på en spilleautomat. Spilleautomater kan have mange flere tilfældige tal pr. hjul end de seks pr. matrice, og de samlede kombinationer kan løbe op i ti eller hundrede af tusinder eller endda millioner frem for de 36, men princippet er det samme.

Spillets odds vil føre til, at hjulkombinationerne på spilleautomaten, bliver højere i forventede proportioner over en lang periode. Huset betaler de vindende kombinationer mindre end det sande odds.

Tilsammen, fører andelen af vindende spins sammen med den mindre-end-sande tilbagebetaling, til en fordel til huset og en tilbagebetalingsprocent.

Hvilket som helst resultat kan dukke op når som helst. Det er tilfældigt. Men huset kan regne med de odds, som fører til en forventet tilbagebetalingsprocent.

programmerede eller tilfældige

 

Bør der ikke være mulighed for at indhente noget for at ramme procenten?  

Huset går ikke i panik, når spillere ved nogle borde er inde i en varm periode. Huset ved, at de mange resultater, som følger, vil trække de samlede resultater tilbage mod husets forventede fordel.

Lad os sige, at du satser $1 pr. spin på en spilleautomat, som giver et udbytte på 90 procent på lang sigt. Nogle spilleautomater betaler mere, mens andre betaler mindre, men vi kan bruge 90 som et eksempel.

Forestil dig, at du vinder en jackpot på $5.000 på dit første spin.

Kaster det ikke procenterne i uorden? Er spilleautomaten ikke nødt til at have en kold periode i et stykke tid, indtil den kommer tilbage til de forventede 90 procent?

Nej. Det er ikke nødvendigt. Du kommer muligvis til at ende som en vinder, og hvis du er smart, så vil du komme til at vinde. Og det er helt fint med huset. Casinoer har brug for vindere, så de kan fortælle deres historie til venner, bekendte og familien, så de også får lyst til at spille.

Men der vil altid være en anden spiller efter dig, og en efter ham eller hende osv.

Alt, hvad der behøves er, at spilleautomaten betaler dens normale sats, og din jackpot vil forsvinde ud i statistisk ubetydelighed.

Forestil dig, at din $5.000-gevinst bliver fulgt op af en million spins, hvor spillet betaler sin normale 90 procent. Der vil være andre jackpots i disse spins – de er en del af spillets normale odds.

Der vil være kolde periode og varme perioder. Ingen af perioderne vil komme på et forudsigeligt tidspunkt. Resultaterne vil være tilfældige.

I disse millioner af spins, som i alt ender på $1 million, vil betyde, at en tilbagebetalingsprocent på 90, vil give disse spillere $900.000.

Læg dit ene spin til og det samlede indsatsbeløb vil blive $1.000.001. Dette vil give et udbytte på $905.000. Tilbagebetalingsprocenten vil være 90.5 procent.

Det er normalt, at efter din jackpot har indtaget en halv procent af tilbagebetalingsprocenten, vil der ikke være noget behov for at indhente det tabte.

Du kan også vinde stort i en kort periode. Du kan også tabe stort i en kort periode. Men husets fordel vil blive ved med at være der, selv efter millioner og millioner af spins. Og huset ved, at hvilken som helst stor gevinst eller usædvanlige perioder vil forsvinde ud i statistik ubetydelighed med tilfældige resultater.

 

Hvordan forklarer du bonustilfælde?

Ved et bonustilfælde, hvor du må vælge en præmie, kan dine valg gøre en forskel. Når forskellige ikoner skjuler forskellige præmier, og du trykker eller klikker på et ikon, får du den præmie krediteret, som den har skjult.

Hvis du valgte et andet ikon, ville du have fået en anden præmie. Hvis alle de potentielle præmier bliver afsløret i slutningen af runden, vil svare det til at annoncere præmierne. Inden for licenseret jurisdiktioner skal enhver form for annoncerede præmier være tilgængelige.

Din præmie i den slags bonustilfælde er derfor ikke forudbestemt. Det er op til det held dit tryk eller klik har, om du kan vinde meget, lidt eller midtimellem.

Det får spillerne til at undre sig over, hvordan en troværdig og tilfældig spilleautomat kunne klare det? Bør en præmie ikke være forudbestemt for at en programmør kan inkludere det i en tilbagebetalingsprocent?

Svaret er nej – præmien behøver ikke at være forudbestemt. Programmøren kan bruge et gennemsnitligt resultat, fordi på lang sigt, vil resultaterne trække belønningerne mod gennemsnittet.

Forestil dig en bonusrunde, der giver dig et valg mellem ikon A, B, C, D eller E og de tilgængelige præmier er 10, 20, 30, 50 eller 100 bonuskreditter. Kreditbeløbene bliver tilfældigt fordelt bagved ikonerne, så den store præmie muligvis vil være bag D denne gang, A næste gang eller hvilket som helst andet ikon, der kommer derefter.

Du får den præmie, som ligger bagved det ikon, du vælger. Og der er ingen måde, hvorpå du kan vide, hvad beløbet vil være.

Dog vil den gennemsnitlige belønning være (10+20+30+50+100) divideret med de fem mulige valg. Det er 210/5, som er 42 pr. valg. 

Programmøren kan bruge 42 bonuskreditter som det gennemsnitlige udbytte af et bonustilfælde og få det sat sammen med den samlede tilbagebetalingsprocent.

Dine valg betyder noget, præmierne er varierende, og der behøver ikke være en forudbestemt præmie.

Og ligesom i de andre programmerede, men alligevel tilfældige dilemmaer, vil spillere finde tilfældige resultater på en spilleautomat, som vil trække spillet henimod dens forventede tilbagebetalingsprocent.

I næsten 25 år har John Grochowski været en af de mest flittige spilleskribenter i USA. Han rangerer som nummer ni på GamblingSites.com over de 11 bedste gambling-eksperter og hans bog Video Poker Answer Book, er den ottendende mest solgte bog om spil nogensinde.